Het wettelijk minimumuurloon wordt per 1 januari 2026 verhoogd. Wat zijn de nieuwe geïndexeerde uurtarieven?
Het wettelijk minimumuurloon wordt per 1 januari 2026 verhoogd. Wat zijn de nieuwe geïndexeerde uurtarieven?

Door een indexatie van 2,15% zal het wettelijk minimumuurloon voor een werknemer vanaf 21 jaar vanaf 1 januari 2026 € 14,71 per uur bedragen. Nu bedraagt het wettelijk minimumuurloon voor een werknemer van 21 jaar en ouder nog € 14,40 per uur.
Let op! De berekening van het indexatiepercentage is gebaseerd op het gemiddelde van de procentuele ontwikkeling van de contractlonen in de marktsector, in de gepremieerde en gesubsidieerde sector en bij de overheid.
Door de stijging van het wettelijk minimumuurloon voor werknemers van 21 jaar en ouder, stijgt het wettelijk minimumuurloon voor jongere werknemers per 1 januari 2026 als volgt:
| Leeftijd | Percentage | Minimumuurloon |
| 21 jaar en ouder | 100,0% | € 14,71 |
| 20 jaar | 80,0% | € 11,77 |
| 19 jaar | 60,0% | € 8,83 |
| 18 jaar | 50,0% | € 7,36 |
| 17 jaar | 39,5% | € 5,81 |
| 16 jaar | 34,5% | € 5,07 |
| 15 jaar | 30,0% | € 4,41 |
Voor werknemers met een arbeidsovereenkomst in verband met een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) geldt voor werknemers in de leeftijd van 18 tot en met 20 jaar een ander percentage. Het wettelijk minimumuurloon voor deze werknemers bedraagt per 1 januari 2026 als volgt:
| Leeftijd | Percentage | Minimumuurloon |
| 21 jaar en ouder | 100,0% | € 14,71 |
| 20 jaar | 61,5% | € 9,05 |
| 19 jaar | 52,5% | € 7,72 |
| 18 jaar | 45,5% | € 6,69 |
| 17 jaar | 39,5% | € 5,81 |
| 16 jaar | 34,5% | € 5,07 |
| 15 jaar | 30,0% | € 4,41 |
Let op! In juli 2025 maakt de minister van OC&W bekend dat hij de lagere percentages voor werknemers in de bbl met ingang van 1 januari 2027 wil afschaffen. Dit is nu nog een plan dat verder nog niet concreet is.
Gemeenten die diensten verrichten, zoals het verlenen van een vergunning, mogen hiervoor kosten in rekening brengen in de vorm van leges. Als op dergelijke diensten de Europese Dienstenrichtlijn van toepassing
Als werkgever kun je een of meer fiets(en) van de zaak aan je werknemer ter beschikking stellen. De bijtelling bedraagt 7% per fiets. Geldt dit ook voor de tweede of
De Eerste Kamer heeft de stemming over het wetsvoorstel Wet werkelijk rendement box 3 uitgesteld in afwachting van de wijzigingen die hierop nog gaan plaatsvinden. De novelle hiervoor wordt op